9 اختراع و کشف تصادفي
همه چي اينجا...
میگی نه بیا اینجا ببین!!!..

تاريخ : چهار شنبه 7 دی 1390برچسب:,

 ما دوست داريم که مخترعان را بلند مرتبه جلوه دهيم اما اغلب کشف هاي آنها حاصل يک اتفاق يا پيچ و تاب هاي سرنوشت بوده است . اين براي خيلي از چيزهاي روزانه درست است ، که شامل 9 مورد زير هم مي شود : 

1 ـ خمير اسباب بازي : 
يک بويي که خيلي از مردم از دوران کودکي خود به ياد دارند ، بوي خمير اسباب بازي است . با رنگ روشن و بدون مواد سمي . 
خمير اسباب بازي در سال 1955 توسط جوزف و نوئا مک ويکر در حالي که براي تهيه ي تميز کننده ي کاغذ ديواري تلاش مي کردند ، اختراع شد . اين اختراع يک سال بعد توسط يک توليد کننده ي اسباب بازي به نام Rainbow crafts وارد بازار شد . بيشتر از0 70 ميليون پوند خمير بازي از آن زمان تا کنون فروخته شده است . اما دستور العمل آن همچنان مخفي مانده است . 
2 ـ آتش بازي : 
آتش بازي از چين در دو هزار سال قبل منشأ گرفته است و افسانه ها مي گويند که اين مواد توسط يک آشپز که زغال چوب ، گوگرد و شوره ( نيترات پتاسيم ) را مخلوط کرده بود به طور اتفاقي اختراع شد . تمام اين مواد آن روزها در آشپزخانه ها پيدا مي شد . اين مخلوط سوخت وقتي که درون يک لوله ي بامبو فشرده شد، منفجر شد . هيچ مدرکي هم وجود ندارد که آيا آن روز ، روز آخر کاري آن آشپز بود يا نه .

 

 


3 ـ چيپس سيب زميني : 
اگر نتوانستيد يک چيپس سيب زميني را بخوريد ، سرآشپز جورج کرام را مقصر بدانيد . طبق گزارشات او در سال 1853 اين ميان وعده ي شور را در خانه ي درياچه ي ماه ، در کنار چشمه ي Saratoga در نيويورک اختراع کرد . 
به علت بي حوصلگي يک مشتري که دائماً سيب سرخ کرده اش را پس مي فرستاد و شکايت مي کرد که آنها خيس هستند و به اندازه ي کافي ترد نيستند ؛ کرام سيب زميني ها را تا توانست نازک خرد کرد ، در روغن داغ سرخ کرد و سپس در آب نمک فرو برد . مشتري عاشق آنها شد و چيپس saratoga سريعاً در پذيرايي هاي سراسر منطقه ي شمال ايالات متحده ي فعلي محبوب شد . 
سرانجام ، چيپس به صورت انبوه براي مصرف خانگي توليد شد . اما وقتي که در خمره يا حلب ذخيره مي شدند ، فوراً بوي ناي مي گرفتند ، سپس در سالهاي دهه ي 1920 ، لائورا اسکادر کيسه هاي هواناپذير را با چسباندن و اتو کردن 2 تکه از کاغذ مومي اختراع کرد . بنابراين مي شد چيپس را براي مدت بيشتري تازه نگه داشت . امروزه ، چيپس ها در بسته هاي پلاستيکي يا فويلي يا جعبه هاي مقوايي نازکي بسته بندي مي شوند و در طعم هاي مختلفي از جمله سرکه نمکي ، تنوري و فلفلي به بازار عرضه مي شوند . 
4 ـ Slinky  :
يک فنر به شدت نرم و انعطاف پذير است که وقتي روي پله ها رهايش مي کنيد ، خودش از پله ها پايين مي آيد . ) در سال 1943 ، مهندس نيروي دريايي ريچارد جيمز در حال تلاش براي توسعه ي يک فنر بود تا بتواند از قطعات حساس در کشتي ها پشتيباني کند و آنها را موازنه کند . وقتي که يکي از فنرها به طور اتفاقي از قفسه پايين افتاد ، خودش خود به خود شروع به حرکت و ادامه دادن حرکتش کرد و جيمز به فکر يک اسباب بازي افتاد . همسرش بتي در مورد نام اين اسباب بازي فکر کرد و هنگامي که Slinky کارش را اواخر سال 1945 آغاز کرد ، جيمز 400 عدد از اين اسباب بازي فنري را در 90 دقيقه فروخت . امروز ، بيش از 250 ميليون Slinky در سراسر جهان به فروش رفته است . 
خيلي از چيزهايي که ما روزانه از آنها استفاده مي کنيم ، به طور کاملاً اتفاقي اختراع شده اند به بقيه ي ليست ما توجه کنيد . 
5 ـ ساخارين :
قديمي ترين شيرين کننده ي مصنوعي در سال 1879 به طور اتفاقي توسط يک محقق به نام کنستانتين فالبرگ که در دانشگاه جان هاپکينز در آزمايشگاه پروفسور ايرا رمسن کار مي کرد ، کشف شد . کشف فالبرگ پس از آن پيش آمد که او فراموش کرد دستانش را قبل از غذا بشويد . اما ماده اي شيميايي را روي دستش ريخته بود و اين ماده ، موجب شده بود که ناني که او مي خورد به طرزي غير عادي شيرين باشد . 
در سال 1880 ، دو داشمند مشترکاً اين کشف را منتشر کردند ، اما در سال 1884 ، يک حق امتياز دريافت کرد و بدون پروفسور رمسن شروع به توليد انبوه اسخارين کرد . استفاده از ساخارين تازه زماني که شکر در زمان جنگ جهاني اول جيره بندي شد ، در جهان رواج نيافت و محبوبيت آن در سال هاي دهه ي 1960 و 1970 با توليد نوشابه هاي کم قند رژيمي افزايش يافت . 
6 ـ کاغذ يادداشت post-it : 
يک کاغذ يادداشت post-it يک تکه ي کوچک کاغذ است با يک نوار با چسبناکي کم در پشت آن که به آن اجازه مي دهد موقتاً به يک سند ، به ديوار ، مانيتور کامپيوتر و حتي خيلي چيزهاي ديگر . ايده ي اين اختراع در سال 1974 به ذهن آرتور فراي رسوخ کرد ، تا بتواند نشاي لاي کتاب را در زير کتاب سرودنامه ي مذهبي اش وقتي که دارد در دسته سرود کليسا سرود مي خواند ، نگه دارد . او از يک چسب که اتفاقي توسط يکي از کارکنان شرکت معروف 3M به نام اسپنسر سيلور کشف شده بود ، خبر داشت . تا قبل از ايده ي فراي هيچ مورد کاربردي براي اين ماده ي چسبنده ي سبک وجود نداشت . شرکت 3M در ابتدا در مورد سودآور بودن اين محصول مردد بود ، اما در سال 1980 اين محصول در سراسر دينا معرفي شد . امروزه کاغذ يادداشت POST-IT در بيشتر از 100 کشور جهان فروخته مي شود . 
7 ـ Silly putty: 
بالا مي پرد ، کش مي آيد ، مي شکند . اين Silly putty است . خميري پلاستيکي با پايه ي سليکوني که به عنوان اسباب بازي کودکان توسط بيني و اسميت توليد و به بازار عرضه شد . 
درط ي جنگ جهاني دوم ، در تلاش براي يک جانشين براي لاستيک مصنوعي جيمز رايت بوريک اسيد را در روغن سيليکون ريخت . حاصل يک ماده ي پليمري شده بود که پرش داشت ، اما چندين سال طول کشيد تا راه استفاده از اين محصول پيدا شود . 
نهايتاً در سال 1950 ، يک بازارياب حرفه اي به نام پيترهاگسون پتانسيل آن را براي اسباب بازي ديد و نام آ« را به Silly putty تغيير داد و يک اسباب بازي کلاسيک متولد شد . نه تنها که جالب است بلکه استفاده هاي کاربردي هم از آن مي شود . اين ماده مي تواند موها و کرک هاي حيوانات خانگي را بردارد ، مبلمان لق را ثابت کند ، و براي کاهش فشار ، ورزش درماني ، شبيه سازي هاي علمي و پزشکي مفيد است . همچنين از آن توسط خدمه ي آپولو 8 براي حفظ ابزارها در گرانش صفر استفاده شد . 
8 ـ اجاق ميکروويو : 
اجاق ميکروويو اکنون يک لوازم خانگي استاندارد در اکثر خانه هاي آمريکايي ها به حساب مي آيد ، اما اين اجاق از اواخر دهه ي 1940 بوده است . در سال 1945 ، پرسي اسپنسر در حال آزمايش کردن يک لامپ خلاء جديد که ماگنترون ناميده مي شد ، بود . او براي شرکت Roytheon تحقيق مي کرد . او وقتي که ديد آب نبات داخل جيبش آب شد تعجب کرد ، بنابراين آزمايش ديگري با ذرت بو داده انجام داد . وقتي که ذرت ها شروع بهپ ريدن کردند ، اسپنسر ناگهان پتانسيل اين فرايند انقلابي را ديد . 
در سال 1947 ، Roytheon اولين اجاق ميکرووي را ساخت . اين اجاق 750 پوند وزن داشت ، 5/5 فوت ارتفاع و 5000 دلار قيمت داشت . وقتي که براي اولين بار ميکروويو براي خانه ها قابل استفاده شد ( اوايل دهه ي 1950 ) ، اندازه ي بزرگ و قيمت بالاي آن ، آن را از فکر مصرف کنندگان بيرون برد . اما در سال 1967 ، يک نمونه ي 100 ولتي محبوب تر ، که به آشپزخانه ها هم بهتر مي خورد ، با قيمت 495 دلار توليد شد . 
9- Corn faks ذرت پولک شده: 
در سال 1989 دکتر جان هاروي کلاگ رئيس آسايشگاه Battle creek در ميشيگان بود . 
او و برادرش عضو فرقه اي از مسيحيت بودند که به بازگشت دوباره ي مسيح ، معتقد هستند . آنها به دنبال غذايي خوش مزاج براي بيماران بودند که با رژِم گياه خواري سخت و اکيداً اين فرقه هم ، هماهنگ باشد . وقتي که ويل ( برادر جان ( به طور اتفاقي ، مقدار گندم جوشانده شده را رها کرده بود ، هنگام برگشتن ديد که بوي ناي گرفته اند . برادران به جاي دور انداختن آنها ، آنها را زير غلتک قرار دادند تا از آنها ورقه هايي از خمير درست کنند ، اما ديدند که آنها تبديل به پولک شده اند . آنها پولک ها را برشته کردند و ظاهراً جالب از آب در آمد . برادرها با ديگر حبوبات از جمله ذرت آزمايش شان را تکرار کردند و در سال 1906 کمپاني کلاگز را براي فروش پولک هاي ذرت تاسيس کردند . به علت اصول اخلاقي ، جان به علت اينکه ويل ارزش هاي سلامتي غلات را با افزودن شکر پايين آورده بود ، از پيوستن به کمپاني خودداري کرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ارسال توسط j.azadi
آخرین مطالب

ابزار وبمستر

عکس

دانلود